Pages

Friday, March 18, 2011

Tampal Pada Kereta Lama Anda..

Bagi Memahami apa yang berlaku pada Harga Insurans Kereta..Print dan tampallah Poster diatas pada kereta Anda...

Baru2 ini aku renew insuran Datsun 120Y (1200cc) dikenakan RM250 utk insurans 3rd party tempoh setahun..xperlu aku dedahkan syarikat insuran berkenaan..itu baru insuran..xmasuk roadtax lagi..
Kemudian aku renew pula roadtax skyline (2000cc)..dikenakan RM300 bagi 6bulan..
Kalau dulu..insuran kereta lama ni dlam seratus dan bawah 100 pun boleh dapat..Tetapi apa yg berlaku sekarang sebaliknya..
Sedar tidak sedar..Kita sebagai pemilik kereta lama (melebihi 15tahun) menjadi mangsa dgn alasan kereta lama lebih berisiko berbanding kereta baru..
Ingin aku menekan disini encik2 syarikat insurans..diatas jalan raya..semua kerendaan mempunyai kebarangkalian yg sama utk terlibat dlam kemalangan..
Pemilik bukan sahaja perlu membayar harga insuran..malah pemilik juga perlu membayar loading kerana usia kereta melebihi 15 tahun. Loading adalah Kadar Premium Tambahan..
Iaini 150 peratus penambahan dari insuran kereta lain..Apa semua ini..
Sebagai contoh katanya, seorang pengguna yang membayar premium insurans pihak ketiga pada kadar RM72 setahun sebenarnya perlu membayar sehingga RM180 setahun akibat beban tambahan tersebut.
Itu baru 3rd party..Kalau 1st party paling murah 10K..Kereta pun harga 4K..Teeettt..(mencarut)
Kesemua pekara yang berlaku diatas adalah oleh kebenaran bank induk kita Bank Negara..
Disini saya wakil kereta2 lama meminta agar kerajaan mengutamakan rakyat..

Dalam kes ini..Pencapaian Sudah Diutamakan..Rakyat, Bila nk Didahulukan..??

2 comments: