Pages

Sunday, April 11, 2010

Pameran Keranda

Tatkala membaca paper didalam internet..aku terbaca tentang adanya pameran keranda di muzium negara..
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Darjatkeranda/Article/
boring2 aku pn pegi kesana..mcm2 jenis keranda ada..
bayaran RM2.00 dikenakan kpda dewasa..RM3 utk bwa masuk camera.
kat sini aku nk share skit gamba2 yg aku amik dlm muzium berkenaan..dan yg menariknya ada kejadian MISTIK berlaku kepada gamba aku..
keranda jenazah melayu dulu2


Ini dh mati balut2 letak atas pokok..itu ujudnye langsuir tu..

Org mati derang letak dlm bubu je..ingat ikan ke


Kesian si mati..dh la mati..org campak dlm tempayan je..
Keranda ni unic..siap ada ukiran2 lg..cuba teka binatang ape ni..
keranda di saluti emas..sape2 mati tanam pakai keranda ni..serius aku g gali balik ni..

Keranda utk jenazah islam..ingatlah mati semua..satu hari kita didalam tu..sape nk tlong

org batak mati siap pakai songkok n spek lg..
nk mati pn lupa tanggal spek.
Keranda berbentuk kerbau..kepercayaan derang bile mati tunggang kerbau kot..xtanam la kan..dok dlm tu je mayat
mayat india..mati pn ade bunga2 mcm kereta berhias..
mayat diletakkan dlm keadaan duduk
Gamba bawah ni adalah gamba pertama yg aku ambil masa nk blik..dn aku xpuas hati..
aku ambil lg satu gamba..tp yg mengejutkan aku..cuba tgk gamba seterusnya

Terdapat kelibat budak melintaas blakang kubur tu..
nk kate kanak2 bermain mane bleh masuk ruangan pameran..
So kepada semua sahabat2..dn pembaca blog..sila lah pegi ke muzium negara..pameran sampai Jun 2010..sama2 kita renung dan ambil pendekatan dlm bersedia menghadapi mati..
'Sedangkan Rasullullah pn merasa sakit ketika mati..ini kan pula kita'

7 comments:

  1. tempayan tu..jual pun ade herge daa...

    ReplyDelete
  2. hensem gak pakcik berkace mate bersongkok itam ni..ni songkok ni, buatan tangan zaman dahulu kala..kompem mahal skg nih aku rase..ape pasal ko x amik songkok tu ijad, esok2 nk gi smayang jumaat, leh gak ko pakai..elok lagi tu..leh pakai lagi..spek tu, ko amik, gnti kanta die wat sun glasses..aku ape pakai time drive transformer ko..heehhee

    ReplyDelete
  3. hahaha..ini klu aku jual pn ade herge daa

    ReplyDelete
  4. 'cobaan' ber t-shirt coklat berseluar jeans...anak sape daa

    ReplyDelete
  5. balut2..mcm bungkuih lepat pisang pun ade jugok yer~~ hmm...yg duk dlm bubu tu, aku rase srg nelayan ataupun pembuat bubu ketika hayatnyer..

    ReplyDelete
  6. hantu budak tuh dah mati ke? dia mati pakai jeans eh?

    ReplyDelete
  7. mati main longkang..mak marah xnak dgar..mati pakai jeans

    ReplyDelete